Li-Ion baterie nahradily plyn ve firmě Associated Weavers

V libereckém závodě belgického výrobce koberců, společnosti Associated Weavers, s.r.o., se využívaly k převozu mezi skladem a výrobou a na expedici plynové vozíky Jungheinrich TFG. Kvůli emisím v uzavřených prostorech se společnost rozhodla k postupnému přechodu na vozíky elektrické.

Původní obavy z nabíjení a údržby olověných baterií se rozplynuly s příchodem lithium-iontových článků. V roce 2020 bylo nasazeno prvních 5 vozíků EFG a další budou následovat.

Společnost Associated Weavers, s.r.o. se zabývá finální úpravou (řezání, obšívání) a expedicí hotových koberců do celého světa. Závod zaměstnává okolo 120 lidí v dvousměnném provozu. Rozmanitá flotila vozíků Jungheinrich zde obstarává kompletní logistiku. Od skladování polotovarů ve vysokém skladu pomocí retraků a čelních vozíků, přes zásobování výroby pomocí čelních vozíků, až po systémový sklad hotových výrobků a expedici. Spolupráce funguje řadu let bezproblémově.

Li-Ion zjednodušil rozhodování

Associated Weavers využívá pro financování své flotily operativní leasing s případným odkupem vozíků s malým nájezdem. V roce 2020 končil pronájem 5 kusů techniky (nosnost 1,6 a 3 tuny) s plynovým pohonem a společnost tak začala řešit, kam dál. Již dříve probíhaly úvahy ohledně přechodu na elektrické vozíky, zejména kvůli emisím a hluku, který plynové vozíky vytváří v uzavřených skladových a výrobních halách. Nepříjemný zápach navíc obtěžoval pracovníky výroby a hrozilo i zanesení sazí do výrobních strojů a na koberce samotné. Klasické olověné články ale přinášely řadu komplikací, především spojených s nabíjením a údržbou baterií. Tyto obavy se však rozplynuly s nástupem lithium-iontové technologie. „Díky jednoduchému nabíjení je možné instalovat nabíječky kdekoliv, kde je to vhodné pro provoz a obsluhu. Prostě tam, kde odstavují vozík, tam ho i nabíjí. Odpadá tak složité a nákladné budování větraných nabíjecích prostor a šetří se místo,” popisuje Jakub Vrba jeden z největších přínosů Li-Ion technologie.

Dvousměnný provoz bez omezení

Firma v současnosti funguje na dvě směny, ale v plánech je i třísměnný provoz v případě růstu objemu zakázek. Velkou výhodou lithium-iontových baterií je možnost mezidobíjení, tedy krátkých, ale častějších nabíjecích cyklů, při kterých není nutné dobití do 100 %  kapacity, jako u olověných trakčních baterií. S ohledem na tento fakt je důležité nastavit vhodně procesy v provozu tak, aby se správně využívaly prostoje a zaručila se tak dostupnost vozíku i pro více směn v kuse. „Během každé směny máme půlhodinovou přestávku a k tomu ještě 2×5 minut každé 2 hodiny. Při odstavení vozíků na tyto pauzy je pravidlem připojení k nabíječi, díky čemuž jsou vozíky vždy dostupné k práci s dostatkem energie. Zatím pracujeme na dvě směny, ale věřím, že i při přechodu na 3směnný provoz budeme schopni nastavit nabíjení tak, aby nebylo nutné baterie měnit.“, shrnuje pan Vrba.

Precizní nastavení parametrů

Vozíky v Associated Weavers se pohybují mezi skladem a výrobou, mezi regály, sloupy a výrobními stroji. Navíc přepravují na speciálních kobercových trnech 4-5 metrů dlouhé role. Pro zvýšení bezpečnosti provozu je tak vhodné upravovat parametry výkonu vozíků jako je například maximální rychlost. To není u vozíků na plyn tak jednoduché. „Elektrické vozíky naopak umožňují detailní nastavení jednotlivých parametrů pojezdu a zdvihu. Tyto parametry nastaví technik Jungheinrich a uloží je do jízdních programů, ze kterých si může obsluha vybrat ten, který odpovídá dané provozní situaci. Ve skladu se tak vozík může chovat jinak, než například při pohybu ve výrobě, kde se potkává s chodci“, vysvětluje Pavel Znojemský, odborný poradce Jungheinrich odpovědný za projekt pro Associated Weavers, další důvod, proč bylo rozhodnuto o nasazení vozíků EFG.