Gebrüder Weiss roste ve všech obchodních divizích

Logistická společnost rozšiřuje síť v Evropě a zámoří / Zvýšení netto obratu na 2,5 mld. EUR / Vysoká poptávka v oblasti e-commerce / Investice ve výši 112 mil. EUR do rozšiřování poboček / Nadále zaměřeno na: digitální služby a zelenou logistiku

Mezinárodní přepravní a logistická firma Gebrüder Weiss dosáhla v uplynulém obchodním roce předběžného čistého obratu ve výši 2,54 mld. EUR. To odpovídá navýšení o 43 procent vůči předchozímu období (2020: 1,77 mld. EUR). Přes 70 procent tohoto nárůstu obratu pochází ze segmentu letecké a námořní dopravy. V důsledku celosvětového nedostatku nákladního prostoru mnohonásobně vzrostly přepravní sazby lodních a leteckých společností. Přenesení těchto nákladů významně přispělo ke zvýšení tržeb logistické společnosti – vedlo ale také k mimořádným výzvám.

„Rok 2021 byl opět výjimečným rokem charakterizovaným vysokou volatilitou. Nerovnováha mezi nízkou nabídkou přepravního prostoru a vysokou poptávkou měla drastické dopady. Díky zcela mimořádnému úsilí a nasazení za cenu vysokých nákladů se nám navzdory kapacitním překážkám dařilo pro naše zákazníky nacházet vhodná přepravní řešení. Jsem hrdý na to, co naši zaměstnanci i ve ztížených podmínkách dokázali,“ říká Wolfram Senger-Weiss, předseda představenstva společnosti Gebrüder Weiss.
V roce 2021 organizovala společnost pro své zákazníky ve zvýšené míře charterové lety, ke kterým využívala mimo jiné i osobní letadla přestavěná na nákladní. Důležitým krokem pro rozvoj globální sítě Gebrüder Weiss bylo v roce 2021 převzetí logistických aktivit společnosti Ipsen v Německu, Polsku a Malajsii koncem roku 2020. Segment letecké a námořní dopravy a logistiky dosáhl celkového obratu ve výši 1 030 mil. EUR (2020: 470 mil. EUR).

Divize pozemní přepravy a logistiky zaznamenala nárůst obratu ve výši 16 procent a vykázala výsledek 1 277 mil. EUR (2020: 1 104 mil. EUR). Pro zvýšení efektivity zavedla společnost Gebrüder Weiss nové technologie v oblasti plánování a výpočtu parametrů přepravy. Novinkou je také intermodální spojení z Vídně do německého Porúří. Všechny produktové oblasti pozemní přepravy vykázaly nové rekordy v počtech přepravených zásilek.

V segmentu Home Delivery doručila firma Gebrüder Weiss přibližně 1,74 milionů zásilek koncovým uživatelům v Rakousku a několika zemích východní Evropy a upevnila tak svoji pozici lídra na tamějších trzích (2020: 1,37 milionů zásilek). Společnost DPD Austria, jejímž společníkem je Gebrüder Weiss Paketdienst, přepravila v roce 2021 přes 66,5 milionů balíků. To odpovídá nárůstu o 16 procent vůči předchozímu období, který vyplývá zejména z výrazného objemu transakcí se soukromými zákazníky.

Silná pozice na trhu ve střední a východní Evropě
V Bavorsku posílila společnost Gebrüder Weiss prostřednictvím akvizic svou síť pozemní přepravy v jižním Německu. Další akvizice následovaly v Bulharsku a Turecku, nové pobočky vznikly v Maďarsku a Jižní Koreji. V České republice došlo k rozsáhlému rozšíření centrály v Jenči a pobočky v Syrovicích.  Logistická firma investovala celkem 112 milionů do rozšiřování poboček a výstavby nových objektů (2020: 75,6 mil. EUR) – jedná se o dosud nejvyšší objem investic ve firemní historii. Ruku v ruce s rozšiřováním sítě rostl také počet zaměstnanců: zvýšil se o osm procent na cca 8 000 zaměstnanců.

Rok 2021 byl pro Gebrüder Weiss úspěšný také v České republice. Navzdory pokračující globální pandemii přepravila společnost více než 1,78 milionu zásilek o celkové hmotnosti 648 174 tun. Na 9 pobočkách v ČR pracuje stabilní tým 378 zaměstnanců. Obrat Gebrüder Weiss ČR přesáhl za rok 2021 2,49 miliardy korun. V souladu s rozvojovými plány došlo k rozšíření poboček v Jenči a Syrovicích, obnovení certifikací TAPA a přechodu na paperless řešení potvrzení o doručení zásilek. Gebrüder Weiss tak i v České republice pokračuje v dlouhodobé strategii kombinace toho nejlepšího z online i offline služeb.

14 500 uživatelů používá nový zákaznický portál myGW
Ve strategii optimalizace logistických procesů vsadila společnost Gebrüder Weiss vůči svým zákazníkům na digitální nástroje: „Nároky na rychlost, účinnost a transparentnost se v rámci celého dodavatelského řetězce enormně zvýšily. Díky spuštění našeho zákaznického portálu myGW na mezinárodní úrovni a jeho dalšímu vývoji jsme dosáhli důležitého milníku,“ říká Wolfram Senger-Weiss. Digitální platforma poskytuje zákazníkům informace o toku jejich zboží v reálném čase a používá ji už přes 14 500 uživatelů v 19 zemích. Pro řadu renomovaných klientů firma dále realizovala projekty v oblasti řízení dodavatelského řetězce. V tomto směru zamýšlí Gebrüder Weiss dále růst a rozšiřovat svou nabídku digitálních služeb. „Koronavirová krize nám ukázala, jak je důležité mít kontrolu nad fyzickou infrastrukturou. Naše strategie „Best of Both Worlds“ neboli „To nejlepší z obou světů“ – tedy moderní digitální nástroje na jedné straně a logistické systémy, přepravní kapacity a dobře vyškolení zaměstnanci na straně druhé – se opět ukázala jako správná,“ vysvětluje pan Senger-Weiss.

Klimatická neutralita do roku 2030
Do roku 2030 chce mít společnost všechny pobočky klimaticky neutrální. Za tím účelem bylo jen v loňském roce instalováno osm fotovoltaických zařízení v logistických terminálech v Rakousku a Německu, v letošním roce mají následovat pobočky další. Vedle toho zavádí firma nové technologie: jeden z prvních nákladních automobilů na vodíkový pohon na světě se v logistické praxi už osvědčil, další alternativní pohony na LPG a elektřinu jsou využívány na přepravu velkých zásilek v oblasti Home Delivery. Pro své zákazníky zavedla společnost Gebrüder Weiss také službu „zero emissions“, která nabízí možnost kompenzovat emise CO2 u každé logistické služby. Touto formou budou financovány certifikované projekty na ochranu klimatu.