Alzí zákazníky obsluhuje robotická Dášeňka

Lídr české e-commerce Alza.cz jako první přivezl do České republiky robotického psa SPOT americké společnosti Boston Dynamics. Novému členovi týmu, který začíná v Alze pomáhat, říkají kolegové Dášeňka. Alza zároveň výrazně rozšířila sekci robotů ve svém e-shopu a na možnostech jejich využití spolupracuje s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT.

Alza do České republiky jako první přivádí americkou značku Boston Dynamics, která vyrábí jedny z nejpokročilejších robotů současnosti.

„V Alze máme rádi inovace a chceme být těmi, kdo nová témata otevírá. I proto jsme nesmírně rádi, že se nám celosvětově známou značku podařilo do České republiky přivést, věříme totiž, že robotika bude stále populárnější a užitečnější. Příkladem mohou být stále oblíbenější robotické vysavače nebo sekačky,“ uvádí Jan Sadílek, marketingový ředitel Alza.cz.

V laboratořích Boston Dynamics metr dlouhého a více než 30kilového robota naučili pohybovat po různých površích, a to rychlostí až 6 km/h. Díky několika kamerám dokáže monitorovat své okolí v rozsahu 360°, zvládne přenést zátěž do 14 kilogramů a je voděodolný. Snadno vyměnitelná baterie vydrží 90 minut provozu. Díky odolnosti před vysokými i nízkými teplotami mu nevadí nasazení v extrémních podmínkách.

Alza robota plánuje testovat v různých prostředích a situacích. Díky čtyřem nohám mu nečiní potíže chůze po schodech, dovede automaticky překonávat překážky nebo si otevřít robotickou rukou dveře. To umožňuje například donesení objednávky zákazníkovi na pobočce i až do jeho bytu. Právě zákazníci se budou moci zapojit a v soutěži na facebookovém profilu Alzy navrhovat možnosti využití nového člena týmu. Autor vybraného návrhu získá možnost zapojit se do testování a sám si vyzkoušet, co pes Dášeňka zvládne.

Firma některé zástupce robotů Boston Dynamic již před rokem přidala do své nabídky, dosud je však nezačala reálně prodávat. To plánuje v nejbližší době změnit. Celou kategorii významně rozšiřuje a chce robotiku zpřístupnit široké veřejnosti, také proto do své nabídky přidala i cenově dostupnější výrobky. Prodejní cena robota Spot zatím nebyla stanovena. Pořizovací cena se pohybuje okolo 2 milionů korun.

E-shop chce tímto krokem ukázat veřejnosti, že postupně se v našich životech stanou běžní i sofistikovanější robotičtí pomocníci než jen vysavače a chytré reproduktory. Také proto navázal spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT s cílem ještě lépe prozkoumat možnosti praktického využití robotiky v logistice i domácnostech.