České kamionové dopravě chybí řidiči a dusí ji levná konkurence z východu.

Březen 2019 – Kamiony českých dopravců jezdí po stále kratších trasách, zejména v tuzemsku a do Německa. Vyplývá to z dat o platbách za tankování a mýto v loňském roce získaných DKV Euro Service od zákazníků. Patrné je omezení nákladní dopravy do vzdálenějších států Evropy, především do Francie a Španělska.

Nejdůležitější zahraniční zemí, kam míří nejvíce českých dopravců, zůstalo i v loňském roce Německo. Klesající objemy dopravy do Francie a Španělska vynahradil nárůst objemů do Německa. Podle výběru mýta jezdili zákazníci DKV do Německa více než v předchozím roce. Německo má významný podíl mezi zahraničními zeměmi i co se týká tankování.

Omezení mezinárodní a posílení vnitrostátní dopravy potvrzuje i rostoucí podíl tankování v Česku a na Slovensku na úkor zahraničního. Tankování v okolních zemích vykázalo buď stagnaci, nebo drobný pokles. Naopak domácí tankování roste již několik let po sobě. V loňském roce se objem zvýšil o téměř deset procent, v lednu a únoru se nárůst blíží již k patnácti procentům. „V tomto případě se jedná o dlouhodobý jev. Dopravci omezují mezinárodní dopravu obzvláště na dlouhých trasách a zaměřují se více na okolní země a vnitrostátní přepravu. Důvodů je celá řada: od nedostatku řidičů přes konkurenci z východu až po například minimální mzdu ve Francii,“ říká Lukáš Ondráček, ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service.

Stejný trend je patrný také v letošním lednu a únoru. Začátek roku přinesl na jedné straně zmíněný nárůst domácího tankování, na druhé straně ale poklesly v nižších jednotkách procent objemy v Rakousku a Německu. Letos oproti jiným rokům rozbíhá byznys pomaleji, což je patrně dáno zpomalováním ekonomického růstu v Německu. Zřejmé je to například u firem pracujících pro segment automotive.

Na zpomalující růst ekonomiky jsou dopravci připraveni díky redukcím flotil, ke kterým je vedl především nedostatek řidičů. V meziročním srovnání oproti loňskému lednu došlo podle informací od zákazníků DKV k redukci vozových parků zhruba o deset procent. Podle Lukáše Ondráčka však mají v současné době dopravci dostatek zakázek na krátké vzdálenosti.

michal
Author: michal